středa 21. ledna 2015

Kritické myšlení, debata a samostatná práce

V dnešním článku Vám představím několik poznatků z mého prvního semestru na University of Aberdeen ve Skotsku a pokusím se Vám přiblížit styl výuky na této Britské univerzitě. Enjoy! 

Jednou z nejdůležitějších věcí je to, že profesoři nabádají studenty, aby vyhledávali debatu, která na dané téma existuje, spíše než aby se učili data a jména. Na první hodině historie nám bylo řečeno, že je sice důležité mít ponětí o tom, co se kdy zhruba stalo, ale historická debata ohledně daného tématu je důležitější, než cokoliv jiného. Na prvním místě je přemýšlení a k tomu má diskuze, která prezentuje mnoho (často protichůdných) názorů, studentům dopomoci. Na začátku semestru jsme obdrželi seznam doporučené literatury na každé probírané téma. Celkový počet knih na jedno téma byl kolem třiceti, ale měli jsme si vybrat ty, které nás nějakým způsobem zajímají. Vše se přečíst nedá, a proto je třeba vybrat ty knihy, které reprezentují rozmanité názory autorů tak, abyste získali potřebné argumenty.
Sir Duncan Rice Library
Dále univerzitě záleží na budoucím uplatnění a osobním rozvoji svých studentů, praktické znalosti proto podporuje napříč fakultami. V prvním semestru jsem si mezi předměty vybrala i historii 20. století, která obsahovala dvě přednášky a jeden seminář týdně. K mému překvapení se ale historie na seminářích začala probírat až v druhé půlce semestru. První polovina byla zasvěcena analýze článků, literatury a zdrojů. V těchto hodinách jsem si tedy osvojila věc, která se dnes velmi hodí i při prostém čtení novinek na internetu - kritické myšlení. V hodinách nám bylo neustále opakováno, ať si nejdříve ověříme autora a jeho politickou orientaci. Zvýšenou pozornost při čtení je také třeba věnovat jazyku, který autor používá nebo době, kdy byl daný článek popřípadě kniha napsána. Analýzu jsme procvičovali i třeba při zkoumání dobových fotografií a listin. I v případě takového předmětu jako je historie tedy univerzita klade velký důraz na to, aby byly studenti schopni samostatně publikovat a efektivně využívat všechny dostupné zdroje.

Semináře se potom zaměřují na diskuzi mezi studenty a rozvoj kritického myšlení. Učí žáky vše zpochybňovat a pokládat sobě i svým spolužákům mnoho otázek. Seminář týkající se Mezinárodních vztahů je postavený celý na diskuzi mezi studenty. Vyučující jen diskuzi moderuje a usměrňuje tak, abychom se nedostali moc daleko od tématu, což se často stává. Důležitou náplní seminářů je také zpochybňování de facto všeho, co máme na daný týden přečíst. Vždy máme velmi kriticky analyzovat články a knihy a najít názory, které se navzájem vyvracejí. Při diskuzi je jedno, na čí stranu se postavíte, pokud máte dostatek argumentů a faktů, které Váš názor podpoří.
To, že se umíte nazpaměť naučit definice je sice hezké, ale nikoho to nezajímá. Důležité je vědět proč a jak se věci staly a jaké mají následky. V tomto duchu se nesou přednášky na všechny mé předměty, snad kromě španělštiny.

Povinné jsou jen semináře, zbytek je na Vás. Toto se stává pro mnoho lidí také důvodem, proč přednášky zcela vypouští. Školu jde dobře skloubit s brigádou, pokud tedy chodíte na semináře a nezanedbáte povinnou četbu.

Můj první semestr na University of Aberdeen byl diametrálně odlišný od toho, jaká byla moje střední škola. Velký důraz na kritické myšlení, argumenty a přístup učitelů mě motivují do dalšího učení a zkoumaní problematiky do hloubky. Mnoho schopností, které se během studia naučíte, využijete v 
každodenním životě. Jestli hledáte takovýto způsob výuky, zkuste Skotsko :)

Doufám, že jste získali představu, jak to na mojí univerzitě chodí. V příštích článcích se zaměřím na stinné stránky mého pobytu ve Skotsku, nebo třeba na to, jak probíhá proces přihlášek. 

Teryinka 


Žádné komentáře:

Okomentovat